10 listopada 2021

nietrzymanie moczu-terapia high tech

Nietrzymanie moczu jest problemem powszechnie występującym wśród kobiet i mężczyzn.Około 30% kobiet w wieku po 35r.ż. i około 15% mężczyzn po 60 r.ż.

Nietrzymanie moczu jest traktowane jako choroba cywilizacyjna i stanowi znaczny problem społeczny i ekonomiczny,ponieważ osoba cierpiąca na to schorzenie wycofuje się z życia towarzyskiego i zawodowego.Według wyliczeń GUS roczny koszt leczenia NTM jest porównywalny do kosztów leczenia osteoporozy,czy zapalenia stawów.

Co ciekawe pomimo dużego stopnia uciążliwości choroby tylko co trzecia kobieta zgłasza ten problem lekarzowi.

Wiedza w zakresie metod leczenia NTM jest bardzo niska i słabo rozpowszechniana.Poziom wstydu jaki wzbudza problem NTM jest w dalszym ciągu zbyt duży i uniemożliwia wielu osobom zgłoszenie się do lekarza w celu uzyskania pomocy.

NTM dzielimy w zależności od rodzaju:

WYSIŁKOWE NIETRZYMANIE MOCZU:

Stanowi około 50-88% wszystkich rodzajów NTM. Objawia się nagłym wyciekiem moczu podczas wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej, do którego dochodzi np. podczas kichania, schylania się, wysiłku fizycznego. Dochodzi do niego wskutek niewydolności aparatu mięśniowo-więzadłowego.

Osłabienie mięśni dna miednicy następuje u kobiet na skutek licznych porodów, urazów i operacji, obniżenia narządu miednicy mniejszej i zaburzeń hormonalnych.Niskie stężenie estrogenów w organizmie powoduje zaburzenia, które znacznie wpływają na mikcję.Po menopauzie włókna kolagenowe ulegają degradacji. Znaczne osłabienie mięśni dna miednicy powoduje osłabienie w zakresie podpory narządu płciowego i funkcji zwieraczowej.

WYSIŁKOWE NIETRZYMANIE MOCZU DZIELIMY WG. TRZECH STOPNI ZAAWANSOWANIA

I-wypływanie moczu przy znacznym wysiłku

II-wypływanie moczy przy średnim wysiłku

III- wypływanie moczu przy niewielkim wysiłku typu wstawanie z łóżka

NIETRZYMANIE NAGLĄCE

Występuje na skutek zaburzenia w obszarze równowagi mechanizmu pobudzającego i hamującego mięśnie wypieracza. Zaburzenie w obszarze układu nerwowego pęcherza moczowego powodują objawy zaburzenia czynności w układzie wydalania moczu.

Jako główne przyczyny upatruje się:

-zaburzenie w obrębie OUN

-zaburzenia i uszkodzenia w obrębie rdzenia kręgowego.

POSTAĆ MIESZANA

Skojarzona opcja wysiłkowego i naglącego nietrzymania moczu.

LECZENIE ZACHOWAWCZE;

-ocena przyczyny występowania nietrzymania moczu

-zmiana trybu życia, podaży płynów, w razie potrzeby zmniejszenie masy ciała

-wdrożenie ćwiczeń wzmacniających mięśnie dna miednicy  i fizjoterapii

-w razie potrzeby wdrożenie farmakoterapii

NOWOCZESNE METODY LECZENIA NTM

-elektroterapia-jedna z biernych metod leczenia nietrzymania moczu , polega na pobudzeniu zakończeń nerwowych i mięśni.Dodatkowo dochodzi do intensywnego ukrwienia okolic miednicy.

-wszczepienie neurostymulatora w okolicy krzyżowej

-terapia behawioralna typu Biofeedback-polega na stymulacji nauki skurczów mięśni

-terapia behawioralna polegająca na oddawaniu moczu o określonych porach, a nie w razie potrzeby

-masaż medyczny (fizjoterapia uroginekologiczna) - ma na celu normalizację napięcia aparatu więzadłowego,przywrócenie prawidłowej dystrybucji krwi,poprawa funkcji zwieracza pęcherza moczowego.

-zmienne pole magnetyczne-oddziaływanie pola elektromagnetycznego, przy zastosowaniu zabiegu w długim okresie czasu i częstotliwości 2 razy w tygodniu pozwala na uzyskanie zagęszczenia mięśni miednicy mniejszej i zmniejszenie objawów NTM

-laseroterapia -zabieg z wykorzystaniem lasera frakcyjnego CO2. Podczas zabiegu dochodzi do wytworzenia mikrouszkodzeń w obrębie pochwy.Efektem jest wywołany stan zapalny i wymuszenie regeneracji błony śluzowej pochwy.

-radiofrekwencja- zabieg polegający na stymulacji ścian pochwy przy użyciu pola elektromagnetycznego o częstotliwości radiowej.Podczas zabiegu dochodzi do intensywnego przegrzania tkanek pochwy do temperatury 44stC. Dochodzi do obkurczenia ścian pochwy, intensywnego przekrwienia ścian pochwy.Pobudzane zostają procesy regeneracji kolagenu i elastyny.Jest to doskonały zabieg w przypadku przyspieszenia regeneracji ran po operacjach lub cięciu krocza.

-HIFU-Zabieg wykorzystujący zjawisko skupionego ultradźwięku.Podczas zabiegu dochodzi do punktowego przegrzania tkanek pochwy na różnych głębokościach.Podczas zabiegu przegrzewany tkanki na głębokości 4,5mm i 3mm.

Punkt ablacji wywołuje kontrolowane uszkodzenie tkanek i wymuszenie procesów regeneracji.

Zabiegi chirurgiczne- w zależności od potrzeb podczas zabiegu podwiązujemy ściany pochwy,zszywamy, lub dochodzi do pełnej plastyki pochwy.

osocze bogatopłytkowe- podanie osocza bogatopłytkowego w okolicach pochwy i krocza powoduje wymuszenie regeneracji.Stymulowanie procesów naprawczych w tkankach.Podanie osocza w okolicach pochwy powoduje poprawę czucia,reczenerację błony śluzowej.Podanie w okolicy łechtaczki powoduje poprawę odczuć seksualnych.

Istnieje wiele metod leczenia problemu nietrzymania moczu.Od metod prostych, bazujących na ćwiczeniach i farmakoterapii po metody zaawansowane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii wymuszenia regeneracji.

Podstawą do doboru i wykonania zabiegu jest poinformowanie lekarza o zaistniałym problemie, wykonanie serii badań w celu ustalenia przyczyn występowania NTM.

W zależności od przyczyny i stopnia występowania NTM jesteśmy w stanie wybrać serię i metodę zabiegową.

Wiele zabiegów jest bardzo nieinwazyjne, dodatkowo nie wywołuje konieczności wyłączenia z codziennych czynności.

Joanna Wcisło

ZAPRASZAMY DO SALONU